HR | EN
  • Ostaci zrakoplova MiG21 bis

    Ostaci zrakoplova MiG21 bis
    - pripadao je 117. zrakoplovnom puku RV PVO JNA
  • Iz medija

  • Fotogalerija

Opis

Zrakoplov čije ostatke čuvamo u muzeju je tipa MiG 21 bis.

9. studenog 1991. godine poletio je s aerodroma Željava s ciljem raketiranja i bombardiranja Saborskog koje je tada u okruženju. Željava je jedna od zrakoplovnih baza iz koje su polijetali zrakoplovi JNA u napade na ciljeve u RH. Ovaj podzemni aerodrom izgrađen je na granici BiH i Hrvatske, u utrobi planine Plješivice. Za vrijeme agresije na Republiku Hrvatsku aerodrom je intenzivno korišten tijekom 1991. godine. Izbijanjem sukoba u BiH, zbog njegovog geostrateškog položaja krajem svibnja 1992. godine, onesposobljen je od strane JNA za dalje korištenje. Na Željavi je bio stacioniran Lovački 117. zrakoplovni puk Ratnog vazduhoplovstva JNA koji je imao 2 eskadrile presretača i 352. izviđačka eskadrila.

Branitelji Saborskog, pripadnici Zbora narodne garde i Ministarstva unutarnjih poslova Republike Hrvatske, otvorili su vatru iz protuzračnih strojnica 12,7 mm. Pogođeni zrakoplov pao je na vojni poligon kod Slunja, pilot se katapultirao, a pronašli su ga pripadnici JNA iz Ličke Jesenice. Dijelove aviona izvukli su pripadnici 14. Domobranske pukovnije Slunj. Ostatke zrakoplova na prostor Muzejske zbirke postavili su 2005. godine djelatnici 33. inž.br. i HEP-a Karlovac. Postolje za avion izradio je g. Nikola Juran iz Duge Rese, a materijal za rampu donirala je tvrtka Alstom iz Karlovca.

MiG-21 je lovački zrakoplov koji je projektirao konstruktorski biro Mikojan-Gurevič u Sovjetskom Savezu. To je bio prvi sovjetski avion koji je mogao istovremeno obavljati i ulogu lovca i presretača. Programom modernizacije Ratnog vazduhoplovstva JNA u periodu od 1975. do 1985. god., uvodi se u naoružanje lovačke avijacije MiG 21bis čime su znatno poboljšane njene borbene mogućnosti. Jedna od prednosti ovog tipa MiG-a je ta što se mogao koristiti i za djelovanje po ciljevima na zemlji.

MiG 21 bis:

posada: 1

dimenzije:

duljina: 15,76 m

razmah krila: 7,15 m

visina: 4,12 m

masa: prazan: 5350 kg

maksimalna poletna masa: 9660 kg

pogonska grupa: motor: 1 turbomlazni- Tumanskiй R-25-300

performanse:

maksimalna brzina: 2230k/h

borbeni radijus: 450- 500 km